2011. október 30., vasárnap

Framtid - avagy a jövő

FRAMTID: svéd kifejezés, magyarul azt jelenti, hogy JÖVŐ. Találó név egy svéd bolhapiacnak.Senki ne gondolja, hogy képzavarba kerültem.  A múlt emlékeiről szeretnék írni és a jövőt emlegetem? Sorsunk úgy hozta, hogy férjemmel Svédországba kerültünk. Múzeumban dolgozom, mindig is nagyra értékeltem saját kultúránkat, de pillanatok alatt megragadott, ahogy a svédek együtt élnek a természettel, ahogy óvják, védik környezetüket, és a modern világ otthonaiba is becsempészik a lehető legtöbb természetest. Van mit tanulnunk tőlük.

Mit is? A svéd Skanzenek küldetése, hogy visszavezessék az embereket a bonyolulttól az egyszerűhöz, hogy meglássák azok értékeit. Akár kiállításokkal, akár programokkal. Ha múzeumba mész, bizton számíthatsz arra, hogy hasznos információkat kapsz saját életed alakításához. Hogyan is működik a Framtid? Igen jól szervezetten, a kidobásra ítélt tárgyakat az önkormányzat által működtetett piacon begyűjtik és értékesítik. Az ott dolgozók a segély fejében közmunkát végeznek. A befolyt összeget jótékonysági célra fordítják. Az elmúlt 4 évben óriásira nőtt a piac népszerűsége, sikk lett ilyen helyen vásárolni, nem csak a rászorultak, hanem a svéd fiatalok vagy az elit körében is. Valódi kincstár mindazoknak, akik ökoszemléletből használt tárgyakkal veszik magukat körül, vagy szeretik az egyedi darabokat, akiket megérint a múlt igényes tárgykultúrája, vagy alkotásra inspirálja őket. Én is közéjük tartozom.

Jelentem: szenvedélybeteg lettem. Framtid-függő. Keresem a "mesélő tárgyakat" és kutatásaim eredményét itt szeretném mindenkivel megosztani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése